5/02/2017

BLOGIMAAILMA PELOTTAA, ONKO SE PILALLA?


TAKKI: Kämppikseltä varastettu, eli luultavasti Uffista REPPU: Marimekko KENGÄT: Vans HAME: ????

Sinä aikana kun olen pitänyt blogia, (ja ottanut säälittäviä asukuvia tai ainakin niiden yrityksiä) koko blogimaailma on muuttunut täysin. Ei sillä, ettenkö nauttisi suunnattomasti niistä kauniista kuvista, jotka näyttävät olevan suoraan muotilehdestä repäistyjä. En jaksa kuin nostaa hattua niille, jotka niitä jaksavat viikosta toiseen taikoa tänne internetin maailmaan. Viimeistellyt asut ja täydelliset sijainnit näyttää kuvissa ihan jumalattoman kauniilta ja niitä on ihana katsoa. Mua kuitenkin häiritsee ja mietityttää ne jollain tavalla suuresti. Enkä taida olla ainoa. 

Mä aloin lukemaan blogeja melkein kymmenen vuotta sitten sen takia, että niiden avulla oli kiva kurkata toisten elämään. Oli kiva nähdä mitä vaatteita he pukivat jonain päivänä töihin ja oli mielenkiintoista katsella jonkun ihmisen elämää vähän kuin ikkunan läpi. Kuulostaa aika hullulta stalkkerilta, mutta sehän on yksinkertaisesti se syy, miksi jotkut blogit menestyvät ja jotkut eivät. Ihmisiä pitää kiinnostaa se henkilö. Se on myös tärkein tekijä mikä saa minut lukemaan blogeja. Ei ne täydelliset kuvat ja uskomattomalta vaikuttava elämä, vaan persoona sen kaiken takana. 

Blogimaailma on nykyään niin siloteltu, että se luo tietenkin paineita. Lukijoille, mutta myös kirjoittajille. Totta kai pitää omistaa medianlukutaitoa ja ymmärtää, ettei kenenkään todellinen elämä näytä samalta kuin blogin tai instagramin virheettömissä kuvissa. Mua kuitenkin huolestuttaa se, että jos mulle tulee niistä välillä edelleen jonkinlainen alemmuuden tunne, niin millainen tunne niistä olisi tullut mulle 12-vuotiaana? Mä kuitenkin opiskelen media-alaa ja olen kasvanut blogien parissa. Mun pitäisi kyllä tiedostaa niiden valheellisuus täysin. 

Millainen tunne niistä tulee nyt 12-vuotiaille? Tajuaako ne, ettei suosituimmat muotibloggaajat aina näytä virheettömiltä? Näkeekö ne sen, että jotkut muokkaavat kuviaan todella rajulla kädellä? Miten paljon koko blogimaailma muokkaa niiden lapsien itsetuntoa ja kauneuskäsitystä? Tuleeko niille se fiilis, että niidenkin pitäisi pumpata huulet täyteen ja laittaa täytettä silmäryppyihin heti kun siihen vain on mahdollisuus?

Se, miten media tekee itsetuntopaineita ei ole mitenkään uusi asia. Kuitenkin mitä enemmän olen seurannut bloggaajia, jotka esimerkiksi Youtuben kautta ovat saaneet niitä hyvin pieniä ihmisiä seuraajikseen, olen miettinyt asiaa paljon enemmän. Hyvin pienillä ihmisillä kun on tapana idolisoida toisia ihmisiä. Sillon kun idolisoi, tulee sokeaksi sen toisen ihmisen tekemisille. Näen kuitenkin bloggaajat ja julkkikset huomattavasti eri asioina mitä tähän asiaan tulee, koska on paljon helpompi ymmärtää Kylie Jennerin elämän olevan suhteellisen epänormaalia ja hänen kuvansa julkisuudessa todella kapeaksi. Bloggaajat ja vloggaajat ovat kuitenkin helposti lähestyttävämpiä ja samaistuttavia henkilöitä, joten uskoisin niiden elämästä tulevan paljon helpommin tietynlaisia paineita kuin Kardashianien. Eihän ne ole miljonäärejä ja koko maailman tuntemia henkilöitä. Ne ovat vain suomalaisia ihmisiä jotka kuvaavat ja kirjoittavat.  

En todellakaan sano, että täydelliset asukuvat, instagramin hienosti asetellut ruokakuvat ja muka rennosti pellavalakanoissa pötköttely olisivat mitenkään vahingollisia muille ihmisille. Mä tykkään katsoa niitä ja varmasti moni muukin tykkää. Mua vain pelottaa se, että miten paljon pidemmälle blogien silottelun voi viedä. Milloin näistä katoaa se alkuperäinen idea, vai onko se jo kadonnut?

Näissä kuvissa mun anorakki on niin tiukasti kiinni, että mun kaksoisleuka näyttää aika mielettömältä ja pää laatikolta. Vikassa kuvassa mulla on muovipussissa soijatikkuja, joita olin metsästänyt pakastealtaista viikkoja. Ne teki mut tosi onnellisiksi. Tältä minä näytän ja minussa on aika paljon virheitä. Mut hei, kenessäpä meissä ei olisi? 

KUVAT: Joanna Suomalainen

14 kommenttia

  1. Hyvin sanottu! Samaa olen itsekin pohtinut, ja ulkonkö-, kuvaus- ja muita paineita täydellisistä blogeista ottanut :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep! Ja se on ihan hullua, miten ihan huomaamatta sitä onkin ottanut paineita toisista blogeista ja instagrameista.

      Poista
  2. kyllä. piste.
    Samoja juttuja on itsekkin tullut mietiskeltyä viime aikoina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi vitsi miten jotenkin helpottavaa kuulla, etten ole ainoa! Toisaalta se on kurjaa kuulla, että tosi moni kokee tän jutun ihan samanlaiseksi...

      Poista
  3. Tosi hyvä teksti! Ite alottelevana bloggaajana oon huomannu ettei oo kovinkaan suuria mahollisuuksia "menestyä" ilman täydellisiä kuvia, maisemia ja jo valmiiksi tuhansia seuraajia. Hyvänä esimerkkinä viime viikolla saatu yhteistyö "tarjous" mihin ei sitten mun seuraajat riittänytkään :D ja itelle ainaki puskee sellanen tietynlainen some-ähky aina välillä kun kaikki on nykyään niin viimesenpäälle suunniteltua :( Nyt ekaa kertaa sun blogissa ja tykkään tyylistä kovasti!
    Ps. Enpäs huomannu kuvissa yhtäkään "virhettä" ennen kun lopussa mainitsit!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep!!! Oon ihan samaa mieltä ja KIITOS! <3

      Poista
  4. Sulla on aina niin hemmetin hyviä ajatuksia aina! Oon myös itse miettinyt tätä asiaa, blogihommia kauan aikaa seuranneena. Tuntuu, että visuaalisuus painottuu nykyään etenkin blogeissa enemmän (vaikka youtuben suosio selittääkin ehkä sitä osaltaan) ja välillä harmittaa, ettei blogeista enää saa lukea pitkiä kirjoituksia vaan kaikkialla tuntuu olevan pelkästään huippuunsa mietittyjä kuvia, ehkä lyhyitä tekstinpätkiä siellä täällä. Toisaalta, nykyään harvemmin jaksaa lukea pidempiä tekstejä, hah.

    Toi paineiden erilaisuus oli tosi mielenkiintoinen pointti, mitä en ole ajatellutkaan mutta nyt kun asiaa vähän tarkemmin mietin niin joo - helpommin samaistuu bloggaajaan, vaikka nyt esimerkiksi sinuun, kuin miljonäärijulkkiksiin. Toisaalta tulee viboja siitä, että huhhei tollasia juttuja säkin teet, miks mä en oo tuollainen, miksi en ole yhtä fiksu tai kaunis jne. ja sitten on tosi vapauttavaa lukea sellaisen ihmisen elämästä, joka ajattelee samanlaisia asioita, pukeutuu ihanan näköisiin vaatteisiin. Tulee sellainen ystävyyden illuusio, että hei vitsit mä tunnen tuon ihmisen ja se tuo hyvää mieltä olemassaolollaan ja mä voin esim. kommentoimalla jakaa omia asioitani sulle. Outo illuusio, mutta tosi.

    Mä toivon, että tulevaisuudessa ja tietty mielellään tälläkin hetkellä kouluissa opetettaisiin tarkempaa, laajempaa ja monipuolisempaa medianlukutaitoa. Se jäi jo omana aikana niin vähäiseksi ja pinnalliseksi, etten koe niistä muutamista tunneista olleen ihan karmeesti hyötyä. Online-elämä on niin oleellinen osa tätä nykyaikaa, että sitä voisi hyvin painottaa kaikkialla paljon enemmän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon ihan samaa mieltä tosta, että toivoisin kouluissa opetettavan medianlukutaidon tulisi olla oikeesti tosi hyvää, koska muuten ihmisistä kasvaa vielä enemmän sokeita median manipulointiin. Voi vitsi miten ihana ja pitkä kommentti! Oon ihan täysin samaa mieltä sun kanssa tästä kaikesta. Kiitos tästä!

      Poista
  5. Aivan mielettömän hyvä teksti! :) Olen miettinyt samoja asioita itsekin!

    Ps. ihastuttava blogi sulla <3

    VastaaPoista
  6. Ei näy kaksoisleukaa ja laatikkopäätä, vaan näytät söpöltä ja positiiviselta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahahahahah, se olikin vähän vitsi! Ehkä. Mut kiitos paljon!

      Poista
  7. Vähän sama fiilis. Välillä tekee mieli vaan lopettaa kokonaan blogien seuraaminen, mutta en kuitenkaan lopeta. Kai se toisten elämä kiinnostaa kaikessa kiiltokuvameiningissään. Siimä voi sitten haaveilla saavuttavansa yhtä kauniin kämpän, vartalon ja elämän kuin bloggaajalla, vaikka samalla tiedostaakin näiden ihanteiden olevan vääristyneitä.

    VastaaPoista
  8. Mun mielestä rosoisuus tekee elämästä ja näin ollen blogeistakin paljon mielenkiintoisempia kuin täysin siloiteltu totuus. Niinsanotut virheet tekevät kuvista elävämpiä ja kauniimpia. Usein ihmisissäkin se persoonallinen olemus syntyy juuri näistä pienistä virheistä. Niin kuin luomista, pisamista, arvista ja muista yksilöllisistä piirteistä. Surettaa, että nykyään arvostetaan enemmän siloiteltua pintaa. Olen miettinyt myös paljon lapsia ja nuoria, jotka elävät tätä instagram aikaa, jossa kaikki näyttää niin täydelliseltä. Itselläni on vinot hampaat ja jo minun oli aikoinaan hyvin vaikea hyväksyä ne. Jos silloin olisi ollut samanlaista kuin nyt, olisinko koskaan edes hyväksynyt niitä tai muita kehoni virheitä. Ehkä en tai ehkä olisin päätynyt poistamaan nämä virheet. Jotka eivät alkujaankaan ole virheitä, vaan teket minusta minut. Minusta on ihanaa, että sinä, et peittele persoonaasi ja blogisi kuvat ovat aina jotenkin puhuttelevia ja inspiroivia. Jatka samaan malliin!

    VastaaPoista

contact: nelli.kentta@hotmail.fi

© nelli kenttä. Design by FCD.