5/18/2018

MAINOSTETAAN IHAN MITÄ VAAN! HURRAA!


Saan viikossa keskimäärin 1-5 yhteistyöpyyntöä. Suurin osa niistä on joltain turhilta rättikaupoilta,  joiden valikoimista löytyy pelkästään vaatteita joita en koskaan laittaisi päälleni. Muutenkin omistan jo liikaa vaatteita. Välillä kuitenkin tulee jotain mielenkiintoisia tarjouksia joista voisin netota kivasti rahaa. Raha kuitenkin kiinnostaa aina. Se hippi joka sanoo ettei niin ole, valehtelee. 

Esimerkiksi vähän aikaa sitten olisin saanut erään kahvia valmistavan firman kanssa tosi siistin diilin. Mut en mä juo kahvia tai energiajuomia, saati osta Prismasta mun vaatteita. Mun mielestä kahvi haisee pahalle, energiajuomat ovat paholaisen keksintö ja enkä osaa kuvitella käyväni kasuaalisti Prismassa shoppailemassa uutta swägää päälle. Sellainen mä olen. En mä voi mainostaa niitä siksi. 

Ymmärrän yhteistöiden olevan bloggaajien, vloggaajien ja muiden sisällöntuottajien todella tärkeä tulonlähde. Jollain se vuokra pitää aina maksaa. Ne ovat oleellinen osa koko alaa ja on tosi siistiä miten suureksi tämä ala on kasvanut. 

Kyllä mä tykkään lukea laadukkaasti toteutettuja yhteistyöpostauksia, vaikka usein olen ainakin aluksi niitä lukiessani skeptinen. Varsinkin jos niistä haistaa yhtään sitä, ettei kyseinen tyyppi todellakaan itse kävisi kaupasta hakemassa valmisruokapurkkia. Mä rehellisesti sanottuna raivostun joka kerta kun somessa tulee vastaan selkeä yhteistyö josta ei ole kuitenkaan mitään mainintaa kuvan, videon tai tekstin yhteydessä. Snapchatit missä sattumalta voitetaan nettikasinolta rahaa ja kirjoitetaan sattumalta videoon kyseisen firman nimi kissan kokoisilla kirjaimilla ärsyttää mua ihan tajuttomasti. 

Mun mielestä tuntuu kummalliselta mainostaa kuluttamista. Olen itse valmiiksi jo ihan tarpeeksi kammottava kuluttaja, enkä todellakaan mikään Jeesus. Käytän veren tahrimia vatteita, kulutan muovia, omistan varmaan 20 hupparia, poltan röökiä ja teen niitä helvetin heräteostoksia. Avustan maapallon tuhoutumista omilla typerillä valinnoillani joista pitäisi päästä eroon. Asioiden tiedostaminen on tärkeää, mutta tekeminen niiden eteen vielä tärkeämpää. 

Kuten sanoin, musta tuntuu tosi kummalliselta lähteä mainostamaan ja rohkaisemaan ihmisiä kuluttamaan lisää. Tuntuu kummalliselta seisoa täysin jonkun yrityksen ja tuotteen takana. Sä olet siinä kasvona ja mainosalustana. Pakko sun on pystyä seisomaan sen kaiken takana.

Siis miettikää että olen joskus vuosia sitten rahaongelmissa tehnyt yhteistyön jossa mainostin tiskikoneen pesutabletteja. Ei mulla edes ole tiskikonetta???? What????

Jos joku kiva yhteistyö tulee vastaan, teen sen tosi mielelläni. Onneksi olen kuitenkin siinä tilanteessa elämääni muiden töiden suhteen, että voin sanoa niille myös ei. Joskus mua kiehtoi ajatus olla ammatiltani pelkästään bloggaaja, mutta nykyään se tuntuu todella kaukaiselta ajatukselta vaikka sosiaalisen median parissa työskentely on mulle tosi mielekästä. Ilman blogia en ehkä olisi päätynyt media-alalle ja oppinut siitä niin paljon huomaamattani tässä vuosien varrella.

On ihanaa miten lähiaikoina lukijat ja varsinkin bloggaajat ovat heränneet pohtimaan omia arvojaan. 
Se on todella tarpeellista. 

4 kommenttia

  1. Tää postaus oli kyl täyttä asiaa. Itseäni ei yhteistyöt haittaa, mä oikeestaan jopa tykkään niistä, mut kyl ne vähän alkaa ärsyttämään, jos niistä paistaa läpi että bloggaaja ei pysty itse seisomaan tuotteen takana. Liian usein se vieläpä on näin.

    Tästä esimerkkinä, oon ehkä hieman surullisena seurannut yhtä somehenkilöä, joka viikottain esittelee somessaan uusia vaatteita ja tuotteita, jotka hän on saanut yhteistyönä. Eikä menee kuin ehkä viikko, ja hän on niitä jo muualla myymässä eteenpäin. :/ Olis tosi toivottavaa, että bloggaajat opettelis sanomaan myös ei, vaikka varmasti ilmainen tavara houkuttelis itseänikin, jos bloggaaja olisin. Toi ei kuitenkaan oo kovin ekologista, eikä varmasti yrityksellekkään kovin positiivista mainontaa.

    No, anyway, tykkään sun blogista ihan sikana! Tää on ihanan aito ja rento, ja sulla on tosi ihana tyyli, kiitos kun kirjottelet! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon sun kanssa tosi samaa mieltä! Ilmainen tavara yksinkertaisesti vaan houkuttelee kaikkia enemmän tai vähemmän. Varsinkin jos se on mieleistä itselle.

      Tosi kiva että tykkäsit postauksesta! Mua vähän jännitti tämän julkaisu, koska nää on vähän semmosia juttuja mistä ei bloggaajien uskomattoman etiketin mukaan saisi puhua. Siksi mä taidan olla tosi huono bloggaaja.

      Just toi pointti et se ei ole hyvää mainontaa yritykselle, jos siitä yhteistyöstä paistaa kilometrin päähän se ettei kyseistä tyyppiä oikeassa elämässä voisi vähempää kiinnostaa asia mitä mainostaa. Mun mielestä hyvin toteutetut yhteistyöt mistä lukija saa irti paljon faktaa itse tuotteesta ja asiasta on ihan parhaita. Varsinkin jos niistä huomaa, että bloggaajalle itse se asia on tosi mielenkiintoinen.

      Kiitos paljon kehuista ja kiitos itsellesi tästä kommentista, piristi mun päivää tosi paljon! Musta tuntuu ettei lukijat edes oikeen ymmärrä miten isoja juttuja kommentit on :-)

      Poista
  2. Muistan sen pesukoneyhteistyön, missä erityisesti nauratti siun selitys sen mainoksen kissasta :DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. AHAHAHHAH! mä en todellakaan muistanut, mutta etsin sen tuolta arkistoista ihan vaan tän kommentin takia!

      "Siinä missä ensimmäinen video heittää faktoja tiskiin, toinen video on katsomisen arvoinen ainakin siinä esiintyvän kissan takia. Kissan pesemä lasi on aika lähellä sitä lopputulosta minkä itse saan likaisten lasien kanssa aikaan. Surkea siis toisin sanoen."

      Ihanaa et muistit! Mietin eka et mainitsenko koko postausta, koska sen tekeminen oli mulle silloin ja nyt aika nolo juttu. Sit kuitenkin totesin et ihan sama, meistä kaikki on tehnyt joskus noloja juttuja! :-D Parasta on heittää läppää itsestään!

      Poista

contact: nelli.kentta@hotmail.fi

© nelli kenttä. Design by FCD.