8/03/2016

VISIT SUOMENLINNA

Suomenlinna on Suomen suosituimpia turistikohteita, mutta jostain syystä mun tuli käytyä siellä vasta vuosi sitten ensimmäistä kertaa. Yritin selitellä tätä sillä, etten ole Helsinkiläinen, mutta siinä vaiheessa olin asunut jo täällä kyseisessä kaupungissa kolme vuotta. Suomenlinnaan pääsee siis kauppatorilta lähtevällä lautalla jolla menee suunnilleen 20 minuuttia itse kohteeseen. Meikän yksi suurimpia rakkauksia tässä maailmassa on ehdottomasti meri ja siksi matka onkin mun reissujen varmaan kohokohta Suomenlinnaan meniessä. Helsingin saaristossa tulee ainakin mun käytyä niin harvoin, että jotenkin maisemat hämmästyttää joka kerta. Me lähdettiin nyt viime lauantaina kavereiden kanssa viettämään päivää Suomenlinnaan ihan vaan sen takia, että oli niin hyvä sää. Sama idea oli tullut todella monelle mieleen ja saari olikin ihan täynnä porukkaa.  


Mun historiallinen tietämys Suomenlinnasta on tosi heikkoa. Tietty tiedän suurinpiirtein mitä siellä on tapahtunut ja miksi sellainen paikka Helsingin edustalla on, mutta siihen se jääkin. Vähän ehkä kaduttaa, että lukiossa vähensin historian kurssit minimiin ihan vaan sen takia, että kaikki mahdolliset taidekurssit kiinnostivat niin paljon enemmän. Toisaalta uskon vahvasti, ettei koskaan ole liian myöhäistä oppia. Siksi mun pitäisikin varmaan kerrata koko Suomen historia ihan vaan yleissivistyksen vuoksi. 

Oltiin viime kesänä juhlimassa Suomenlinnassa yhden kaverini läksiäisiä ja se on ollut ehdottomasti mun ikimuistoisimpia reissuja kyseiseen merilinnoitukseen. Oli ihan täydellinen ilma ja tuntui, että kaikki kaverit olivat ympärillä ja ihmisten kasvoilta paistoi puhdas onni. Illan viiletessä siirryttiin rannasta jonnekkin kukkuloille jotka muistuttivat ulkonäöltään hyvin paljon Taru Sormusten Herroista löytyvää Kontua. Mulle Taru Sormusten Herrasta kirjoissa ja elokuvissa lemppareita ovat aina olleet Hobitit, joten olin tosi fiiliksissä siitä paikasta ja varsinkin ihmisitä jotka siellä minun kanssani olivat. Käytiin kallioiden sisältä löytyvissä luolissa ja tunneleissa bailaamassa, soitettiin ringissä kitaraa ja laulettiin, sekä lähdettiin vasta viimeisellä lautalla yöllä takaisin kotiin. Suosittelen ehdottomasti samaa jokaiselle joka Suomenlinnassa ei ole vieraillut. Ota muutama kaveri kainaloon ja lähtekää nyt vielä kun kesäpäiviä riittää seikkailemaan Suomenlinnaan. Sieltä löytyy niin paljon siistejä paikkoja, että niiden käymisessä läpi kestää koko päivä. Tai sitten voi vaan maata laiturilla ja ottaa niin rennosti kuin me tehtiin viime lauantaina. Aika käymisen arvoinen paikka kuitenkin. 

5 kommenttia:

  1. Erinomainen artikkeli ja kuvia.
    Jos kiinnostaa on yritys siivouspalvelu kuulehan!

    VastaaPoista
  2. Kai tiedät että helsinkiläinen kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella vai oliko se tarkoituksellisesti kirjoitettu isolla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itseasiassa kyllä tiedän :-)

      Voit ilmottautua mun oikolukijaksi jos sulla on noin paljon energiaa!

      Poista
    2. kovin mielelläni

      Poista

finnish & english only
contact: nelli.kentta@hotmail.fi