11/29/2015

EI ENÄÄ TISKAUSTA KÄSIN

Yhteistyössä Indiedaysin, Boschin ja Finishin kanssa. 

Arvatkaa mikä on mun inhokki kotityö ikinä? No tiskaus. Mun viha tiskausta kohtaan on noussut ihan järjettömille leveleille ja nyt heittäisin mielummin likaiset astiat ikkunasta ulos kuin työntäisin käpäläni niille liian kuumaan tiskiveteen. Juuri se mönjäinen tiskivesi saa mussa aikaan kylmiä väreitä ja yleensä omalla tuurillani onnistun tökkäämään sormeni sameassa vedessä piileskelevään veitseen. Tiskaaminen on kamalaa. Tämä viha oli suuri syy siihen, miksi lähdin mukaan Indiedaysin, Boschin ja Finishin kampanjaan.

Ehkä sitä vihaakin suurempi syy oli se, että Cowspiracyn katsomisen jälkeen ( netflixistä näkee! ) oon miettinyt paljon omaa vedenkulutustani elintavoissani ja ruokavaliossani. Käsintiskaaminen on ihan jumalattomasti huonompi vaihtoehto astioiden konepesuun verrattuna niin energian kuin vedenkin kulutuksen kannalta katsottuna. Ennen näiden videoiden katsomista en ihan rehellisesti sanottuna tiennyt kuinka huono vaihtoehto se on, mutta nyt viimeistään mun ja Hannan uuden kämpän ostoslistalla on tiskikone. No more limaista tiskivettä ja ylimääräistä vedenkulutusta meidän taloudessa.


Siinä missä ensimmäinen video heittää faktoja tiskiin, toinen video on katsomisen arvoinen ainakin siinä esiintyvän kissan takia. Kissan pesemä lasi on aika lähellä sitä lopputulosta minkä itse saan likaisten lasien kanssa aikaan. Surkea siis toisin sanoen. Tosiasiassa vaikka suhtauduin videoihin todella skeptisesti aluksi, opin niistä kuitenkin asian tai kaksi ja se on aina plussaa. 


Nyt kun olen julkisesti kuuluttanut, etten enää halua ikinä tiskata käsin pitäisi varmaan keksiä ne rahat millä jonkun ekologisen tiskikoneen kotiutan meille. Ehkä kuitenkin tietoisuuden levittäminen siitä, että käsin tiskaaminen ei ole perseestä pelkästään sen ällöttävän tiskiveden ja vaivalloisuuden vuoksi on joku alku tälle hommalle. Mua kuitenkin kiinnostaa paljon se, että kuinka moni minun ikäiseni omistaa tiskikoneen? Onko se tullut asunnon mukana valmiiksi vai onko se ostettu? Voiko joku aidosti pitää käsin tiskaamisesta?

Ihanaa sunnuntaita teille lukijani! Mä meen nyt kauppaan ja ostan sipsejä. 

14 kommenttia:

  1. Videot ei ainakaan täällä näy :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun koneella ja kännykällä näkyy ihan hyvin !! Apua.

      Voisko ihmiset sanoa näkyykö noi vai ei :-D

      Poista
    2. Adblock bloggaa videot nyt ainakin, mutta sen sulkemisen jälkeen ei ongelmia.

      Poista
  2. Täälläkään ei näy!!

    VastaaPoista
  3. Mulla näkyy kännykässä kyl! Ja meidän asunnossa oli valmiina astianpesukone, joka on kyllä helposti yks parhaimmista asioista mitä on olemassa

    VastaaPoista
  4. Mullekaan ei näy videot :/ Jasiis joo seuraavaan kämppään muuttaessani kyllä haluan tiskikoneen, oon elänyt nyt ilman mutta tosiaan kätevä kapistus olis. :D

    VastaaPoista
  5. Pienissä talouksissa käsin tiskaaminen on ehdottomasti ekologisempaa kun tiskikoneen käyttäminen, kunhan ei tiskaa astioita juoksevan veden alla. Ei todellakaan nautinnollista hommaa mutta toisaalta ei se astianpesukoneenkaa peseminen mitää herkkua ole.

    VastaaPoista
  6. itelle äiti osti tiskikoneen kun olin 19v koska oon laiska tiskaa käsin.
    edelliselle anolle: mä asun yksin ja ihan hyvin tulee parissa päivässä tiskikone täyteen. en mä sitä sit tietenkää pistä päälle ennekuin se on täynnä. tietty jos omistat tyylii 2 lautasta niin sit ei oo järkeä. mut kippareilta saa tosi halvalla vanhoi astioi, sieltä oon itekki ostellu alunperin kun joutus viel tiskaa käsin ettei lopu kahvikupit paris päiväs.

    VastaaPoista
  7. Kommuunissa kahden muun ihmisen kanssa asuvana voin sanoa että tiskikone olisi suurin ilo arkeen. Vihaan jo päivän aikana kasaantuvia tiskivuoria kolmen ihmisen kokkaamisista ja niiden seisomista siinä koska muut ei ole yhtä hysteerisiä niiden kanssa : D
    Ollappa tiskikoneliitäntä keittiössä. Varmaan nostaisin opintolainan ihan vaan sitä varten.

    VastaaPoista
  8. Mun asunnossa on onneksi tiskikone, ja oon siitä ihan jumalattoman onnellinen! Oon itekki todella huono tiskaaja enkä kauheasti pidä muutenkaan siitä hommasta, ja tietty kuiva iho kärsii. Eli onneksi asunnon omistaja on tähän tuon koneen hankkinut!

    Ja tosiaan mitä tässä on puhuttu, että täyttyykö se tiskikone yksin asuessa, niin voin sanoa, että jos vähänkään laittaa ruokaa, niin kyllä se täyttyy, ja eihän sitä konetta joka päivä tarvitse käyttää. Itse ainakin täytän sitä viikon mittaan ja käytän päällä 2-3 kertaa viikossa. Ei ne liat niihin astioihin kuitenkaan parissa päivässä pinty niin ettei tiskikonepesulla lähtis.

    VastaaPoista
  9. 2 vuotta olin ilman tiskikonetta kun asuin yksiössä, viime vuonna tuli vihdoin muuton yhteydessä sellainen saatua kun kerrankin kämppään mahtui. Senttiäkään en siitä tosin maksanut kun isä on pesukoneasentaja joten saan siltä paljon uusiakin malleja niin tiski- kuin pesukoneitakin ihan ilmaiseksi. Ne tulee yleensä kaupalta "romuna" ja kun se osaa sen pienen virheen korjata niin kone on taas täysin toimintakuntoinen.

    VastaaPoista
  10. Mun uudessa kämpässä ei oo tiskikonetta ja tää onkin ensimmäinen kerta mun elämässä, kun oon joutunut elää ilman sitä. Tiskauksesta on tullu mulle kuitenkin jotenkin terapeuttinen hetki jolloin funtsii kaikenlaista :D

    VastaaPoista

finnish & english only
contact: nelli.kentta@hotmail.fi