10/30/2015

TOFUKOSTAJAN SILMUPALUU

Tehtiin Hannan kanssa yhtenä päivänä yhdessä ruokaa ja päätettiin jakaa kyseinen resepti myös teille.  Hanna tekee aina ihan järjettömän hyvää ruokaa (myös järjettömän tulista ruokaa..) ja oon siitä vähän hyvällä tapaa kateellinen ikuisesti. Multa itseltäni puuttuu melkein kokonaan se oma-aloitteisuus uusien reseptien kokeilemiseen ja siksi syönkin aina niitä samoja ruokia, mutta ehkä tässä jossain vaiheessa pääsen yli siitäkin. Oon yrittänyt muutaman viikon ottaa itseäni niskasta kiinni ja osallistua Jalotofun ja Silmusalaatin heittämään haasteeseen ja kuten mun tapana on, teen sen viimeisenä päivänä. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, right? 

Mulle tuli tosiaan kutsu Jalotofun ja Silmusalaatin blogihaasteeseen, jossa ideana oli luoda joku kasvisruokaresepti kyseisten lafkojen tuotteita käyttäen. Tää tuli vallan loistavaan aikaan nyt kun olen muutenkin jakanut kasvisruokajuttuja blogin puolella. Ei keksitty tälle safkalle mitään muuta nimeä kuin Tofukostajan silmupaluu, joten sen nimi olkoon se. Tässä se tulee: 


Tarvitset tähän: 

Tofua / Sipulia / Nuudeleita / Soijakastiketta / Limeä / Valkosipulinkynsiä / Porkkanoita / Silmusalaatin silmuja / Kaalia / Parsakaalia / Epämääräistä chilitahnaa / Tomaattimurskaa / Omenaviinietikkaa / Oliiviöljyä

(Kaikkea oman maun mukaan ja hyvän fiiliksen pohjalta) 

 
Meidän työnjakoon kuuluu aina se, että Hanna sanoo mitä mun pitää tehdä ja mä yritän epätoivoisesti selviytyä näistä tehtävistä. Aloitettiin pilkkomalla sipuli, kuorimalla porkkanat ja päätymällä kolmeen valkosipulinkynteen. Porkkanoiden kuoriminen on muuten ihan mielettömän kivaa touhua, enkä edes vitsaile tätä kirjoittaessani. Pilkoin porkkanat aika reiluiksi suikaleiksi. Oikeastaan tässä vaiheessa voi vaan pilkkoa kaiken mahdollisen reseptissä olevan minkä kuvittelee joutuvan jossain vaiheessa pilkotuksi. Kuivatetaan myös jossain tässä välissä tofua talouspaperilla, jotta siitä on helpompi leikata kuutioita, eikä se murene palasiksi. 


Tofun vähän kuivuttua kuutioitiin se ja heitettiin kuutiot pannulle paistumaan öljyn kanssa. Mä sain kunniatehtävän vahtia, ettei tofu pala pannuun kiinni ja onnistuin siinä loistavasti. Viereisellä levyllä keitettiin nuudeleita ja tofujen paistettua vaihdettiin niiden paikkaa sipuleiden kanssa. Sipuleiden seuraksi pannulle paistumaan menee ensin parsakaali ja niitä seuraa valkosipuli ja nuudelit. 


Tässä välissä tehtiin tomaatti-chilikastike, johon laitettiin puoli desiä soijakastiketta, ( Hanna käski mun laittaa vain 1/3 dl, mutta mulla vähän lipsahti..) muutama ruokalusikallinen etikkaa, hitunen chilitahnaa, enemmän tomaattimurskaa ja puolikkaan limen mehu. Mulla ei ole mitään käryä oikeista mittasuhteista, mutta ehkä sekin riippuu enemmänkin omasta mausta ja siitä mistä itse tykkää. Mä oon aika herkkä tulisesta ruuasta ja tämäkin olisi ehkä omaan makuuni voinut olla hitusen vähemmän chilinen, mutta kokeilemalla luultavasti oppii. Tomaatti-chilikastike lisättiin nuudelien, tofun ja vihannesten joukkoon ja sitä kaikkea pitäisi yrittää sekoittaa ilman sitä, että puolet tippuu hellan päälle. Siinä on haastetta kerrakseen. Lopuksi heitä pannulle myös pilkottu kaali ja porkkanat. Sekoita lisää. 


Kaiken ollessa valmista, laitettiin itse annosten päälle pähkinöitä ja silmuja. Jälkimmäisistä oon muuten ihan mielettömän innostunut, sillä en ole tehnyt pitkään aikaan yhtä hyvää (ja eettistä) löydöstä elämässäni minkään asian suhteen. On myös pakko todeta pähkinöiden olevan aivan liian kalliita elämääni. 

Tästä tuli hyvää, riittoisaa ja täyttävää. Suosittelen testaamaan! Jos joku ainesosa ei nappaa, vaihda se johonkin toiseen ja sovella reseptiä oman makusi mukaiseksi. Se kannattaa aina. 

Ihanaa viikonloppua! T. Minä & Tofukostaja

4 kommenttia:

  1. haha ihana hananh ostanut nyt oikeen kokosen soijapullon!

    VastaaPoista
  2. Kuulostaa ja näyttää niin hyvältä että tää lähtee kyllä testiin heti kun jaksan raahautua kauppaan! (Tosin pähkinät kyllä jää pois allergian vuoksi. :D) Silmuja en oo vielä koskaan maistanutkaan, saako niitä ihan vaan tyyliin isommista ruokakaupoista..?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saa ainakin jopa meidän lähialepasta muistaakseni!

      Poista

finnish & english only
contact: nelli.kentta@hotmail.fi