10/25/2015

LEMPIRUOKA - BATAATTIRANSKALAISET

Oon varmasti puhunut täällä siitä, miten mun ruuanlaitto on tosi kausittaista. Kun keksin jonkun uuden ruuan mitä on helppo laittaa, saatan syödä samaa ruokaa monta viikkoa. Tämä kävi esimerkiksi pestopastan kanssa, josta mun on jossain vaiheessa pakko tehdä oma reseptipostaus blogiin. Tein alkukesästä useasti bataattiranskalaisia ja nyt muutama päivä sitten muistin niiden olemassaolon taas. Tää on vähän masentavaa hommaa, sillä näistä ei millään saa yhtä hyviä kuin esimerkiksi Fafa'sissa bataattiranskalaiset ovat, mutta korvaavat ihan kelvollisesti niitä kyseisen raflan ollessa kiinni tai liian kaukana. Nää on myös tietty huomattavasti halvempia. 


Tarvitset tähän: 

Bataattia / öljyä / korppujauhoja / mausteita + creme fraiche / tuoretta persiljaa


Mä yritän aina pilkkoa noi jotenkin saman paksuisiksi, mutta kuten näkyy, epäonnistun siinä myös yleensä aina. Pakko myös myöntää, ettei mulla ole mitään hajuakaan pitäisikö bataatti kuoria jos sen kuitenkin pesee ennen pilkkomista kunnolla. Toisaalta, mun mielestä elämä on vähän liian lyhyt bataattien kuorimiseen. Sekoitan kuitenkin noi lohkot kulhossa öljyn, korppujauhojen ja mausteiden (itse heitin mukaan pippuria, suolaa ja hiukan sokeria) kanssa. Mittasuhteita ei ole, joten kannattaa maustaa vain fiiliksen pohjalta. Tämän jälkeen ne menevät uuniin makoilemaan pellille niin pitkäksi aikaa, että ne näyttävät kypsiltä ja valmiilta. 


Yleensä teen jonkun kastikeviritelmän bataattiranskalaisten kylkeen. Seuraavalla kerralla näitä väsätessäni haluaisin testata tsatsikin tekemistä itse, mutta tällä kertaa tyydyin pilkkomaan tuoretta persiljaa creme fraichen joukkoon. Laitoin jotain mausteita vielä mukaan, varmaan sitä perus suola + pippuri + sokeri- komboa ja työnsin sen jääkaappiin venailemaan bataattiranskalaisten valmistumista. 


Suhteellisen nopeaa, erittäin helppoa ja yksinkertaista, sekä tosi hyvää. Se riittää mulle varsin hyvin. Näiden ruokapostauksien tekeminen on kivaa ihan vain kuvien ja kirjoittamisenkin vuoksi, mutta varsinkin sen syömisen vuoksi. Asupostaukset jäävät kyllä ihan kakkoseksi näille. 

Meikä on makoillut himassa nyt jo aika monta päivää kovassa kuumeessa ja flunssassa ja alkaa tulemaan vähän sellainen olo, että voisin kohta jo rukoilla jotain ihmeparantumista. En millään haluaisi hakea lisää sairaslomaa, enkä millään jaksaisi enää maata peiton alla. Oon katsonut LOTR:in pidennettyjä versioita ja katsonut tunteja lisämateriaaleja kyseisistä elokuvista. Oon myös muistanut miksi kyseinen trilogia on mulle niin rakas ja miten Tolkien olikaan nerokas mies. Elämä voittaa ehkä lopulta kuitenkin.  

2 kommenttia:

  1. Bataattia ei tarvitse kuoria, jos pesee kunnolla mutta rafloissa ja yleensä ihmiset muutenkin kuorii ne, kun niissä on todella paljon paksumpi kuori kuin perunassa, että ihmiset saattaa kokea sen epämiellyttäväks. T: kokki

    VastaaPoista

finnish & english only
contact: nelli.kentta@hotmail.fi