10/14/2015

K I I T O L L I N E N

Pitäisi useammin pysähtyä hetkeksi ja havaita niitä asioita ympäristössä joista olen niin kiitollinen, etten edes sitä itse tiedosta. Näitä asioita ovat esimerkiksi se, että hanastani tulee vettä ja omistan kivoja levyjä ja paljon kirjoja. Tai se, että katto on pääni päällä ja jääkaapissa on aina edes jotain ruokaa. Voin käydä kavereiden kanssa litkimässä ylihinnoiteltua teetä kahviloissa ja löpistä Äitin kanssa puhelimessa tunteja. Tiedän, että jos soitan Isille se on valmis keskustelemaan mun kanssa milloin mistäkin salaliittoteorioista ja politiikasta. Makoiltiin yksi yö siskon kanssa mun sängyssä katsoen telkkaria ja kaikki oli juuri niin kuin pienenäkin. Olen kiitollinen siis siitä, että voin katsoa rauhassa Vain elämää muumilakanoissani.

Just nyt oon kiitollinen niin monesta asiasta ja haluaisin puhua niistä kuullostamatta täysin Cheekin ja Jeesuksen sekoitukselta. Yritän kuitenkin kertoa teille ainakin yhdestä paikasta mistä tykkään tällä hetkellä tosi paljon. Ollaan nimetty se mangustikukkulaksi. Se sijaitsee meidän kodin lähellä ja tehdään sinne Hannan kanssa iltaisin retkiä. Siellä ei ole mangusteja, mutta ehkä jonain päivänä myös niitäkin. Rottia, pupuja ja hiiriä kyllä löytyy. Siellä on pieni huvimaja jossa voi istua sateensuojassa, mutta silti kylmyydessä kuitenkin. Se on juuri sopivan matkan päässä, että sinne voi ottaa mukaansa teekupin kotoa. Siellä ei oikeen tapahdu ikinä mitään. Siellä ei oikeen edes ole valoja. Siellä on hiljaista.


Helsingin keskustassa asuminen on aikalailla juuri sellaista kuin ajattelinkin. Ulkona ei ole koskaan pimeää katuvalojen, valokylttien ja autojen valojen ansiosta. Ikkunani ulkopuolella harvoin on myöskään hiljaista ja aina baarireissuilta tulevat ihmiset aamuneljältä huutavat jotain juuri siinä alapuolella puhelimeensa tai käyvät parisuhderiitojaan hyvin kovaäänisesti (ja julkisesti). Kaikki elinympäristöstäni elämäntilanteeseeni on niin kovin hektistä juuri nyt. On kiva mennä mangustikukkulalle hetkeksi olemaan keskellä ei mitään. Olen kiitollinen siitä, että mulla on joku ihminen jonka kanssa jakaa ne hetket ja puhua kaikesta maan ja taivaan välillä. Olen kiitollinen myös siitä, että mun elämäni todella on jatkuvasti hektistä duunin, ystävien ja kaiken mahdollisen kulttuurihörhöilyn ansiosta. Olen kiitollinen siitä, että mulla on elämässäni sisältöä vaikka välillä siltä ei tunnukkaan. Olen kiitollinen siitä, että kännykässäni on Spotify Premium ja tietokoneellani Photoshop. Olen kiitollinen siitä, että minulla on kännykkä ja tietokone. Olen kiitollinen siitä, että näen ja osaan puhua ja kirjoittaa ja ajatella ja olla olemassa jotenkin. Olen kiitollinen siitä, että pystyn koskettamaan, tuntemaan ja aistimaan. Pystyn itkemään, nauramaan ja tanssimaan. 

Olen kiitollinen myös siitä, että viikonloppuna työpaikkani saunaillassa tuli taas ilmi se miten siistien tyyppien kanssa teen töitä. Myös se, miten tärkeä työyhteisöni ja heidän näkemisensä on minulle, on kiitollisuuden aihe. Olen kiitollinen siitä, että saan käydä kuuntelemassa spoken wordia ja itkeä kotimatkalla niiden sanojen kauneudesta. Kiitos taide. Olen kiitollinen siitä, että minulla on jääkaapissa just nyt yksi avokado ja voin sen mennä syömään tämän kirjoittamisen jälkeen. Olen kiitollinen siitä, että minua rakastetaan vaikka se ei varmasti kovinkaan helppoa ole. Ei tosin rakastaminen tai rakkaus tunnu ikinä olevan. En tiedä osasinko selittää tämän jutun tarpeeksi hyvin, mutta kehotan silti teitäkin pysähtymään hetkeksi. Ole hetken kiitollinen.

Olen kiitollinen siitä, ettei taivas todella romahdakkaan vaikka sellainen olo olisikin.

12 kommenttia:

  1. Ihana teksti!

    matildanieminenmusic.blogspot.se

    VastaaPoista
  2. älyttömän hieno teksti! mahtava ajatusmaailma

    VastaaPoista
  3. ääh ihana teksti, teki hyvälle mielelle, aloin itekki miettiin mistä kaikesta sitä voikaan olla onnellinen! On hullua, että täällä länsimaissa kun asiat on näennäisesti hyvin, me voidaan silti tosi huonosti. Ihana huomata kuitenkin että sinä voit nyt jos et hyvin, niin paljon paremmin kuin joitakin vuosia sitten :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mulla on tosi hyviä viikkoja niiden huonojen joukossa onneks :-) kyllä tää varmasti joskus vielä tästä! kiitos sulle!

      Poista
  4. hienoja sanoja! sulla on tosi persoonallinen ja hauska blogi! :D

    VastaaPoista
  5. Upea ja inspiroiva teksti, tää on just semmonen mikä pitäis lukee joka aamu :--)

    VastaaPoista

finnish & english only
contact: nelli.kentta@hotmail.fi