8/06/2015

"NO HYI VITTU"

Musta tuntuu, että rohkein asia mitä olen vähään aikaan tehnyt oli mun hiusten värjääminen ruskeahkoiksi. Tavallaan aika säälittävää, sillä ihmiset tekevät joka päivä huomattavasti rohkeampia asioita kuin se miten minä värjäsin hiukseni ensimmäistä kertaa seitsemään vuoteen ruskeiksi. Koitan kuitenkin olla vertailematta elämääni, fiiliksiäni ja omaa identiteettiäni muihin ihmisiin ja avata vähän sitä miksi se oli niin iso juttu. Kyseessähän on vain hiukset, eikö niin?

Kaikki muistaa mut Nellinä, jolla on vaaleanpunainen tukka. Vaihtoehtoisesti myös Nellinä jolla on violetti tai sininen tai jonkun muun sateenkaaren värinen tukka. Myyn niitä hiusvärejä työkseni ja neuvon ihmisiä miten he saisivat puhtaamman vaaleanpunaisen sävyn päähänsä, tai vaihtoehtoisesti miten saat sekoitettua monesta eri väristä juuri täydellisen sävyn itsellesi. Rakastan pastellivärisiä hiuksia ja sävyjä mitkä ovat kaikkea muuta kuin luonnollisia. Rakastan epäluonnollisen näköisiä ihmisiä, tyylejä, meikkejä ja ulkonäköjä ylipäätään. Mitä epäluonnollisempi, sen parempi. 


Sitten yhtenä päivänä marssin Anttilaan ja ostin ruskean hiusvärin. Laitoin sen päähäni ja sain kuulla heti miten se on karsea, hirveä ja näyttää käytännössä ripulilta päässäni. Ihan hauskaa sinäänsä, sillä juuri sinä päivänä aikaisemmin olin puhunut siitä, miten ulkonäölliset valinnat ovat jokaisen itsensä omia päätöksiä ja kuinka huonoja ystäviä mielestäni sellaiset ovat jotka niihin puuttuvat. Sain viestejä blogiin ja sosiaalisiin medioihin mitkä kertoivat siitä, miten en enää näytä Nelliltä. En enää ole Nelli. Siihen tarvittaisiin se sateenkaaren värinen tukka. Jotkut viesteistä kuullostivat harmittelevilta, jotkut suorastaan vihaisilta. Poistin ne kaikki. Ihan suoraan sanottuna vitutti. 

Ruskeat hiukset ovat ehdottomasti rohkein ulkönäöllinen asia mitä olen tehnyt vuosiin. Se voittaa kuusi nolla hetken mielijohteena otetun tatuoinnin laiskiaisesta ja vedonlyönnin johdosta otetut nännikorut. Ne molemmat oli sellaisia asioita, mitä minulta oli helppo odottaa. (Tai ehkä tietyt ihmiset ei kauheen innolla niitä nännikoruja odottanut, terkkuja vaan Äitille!) Jotenkin ruskeat hiukset menee niin kauas mun mukavuusalueelta, että ne tuntuvat just nyt jännittävälle ja mielenkiintoiselle. On pitkästä aikaa ihan kiva katsoa peiliin ja on pitkästä aikaa ihan suhteellisen hyvä olo itseni kanssa. En edes tiedä mikä tämän tekstin pointti on, kuin se että haluan rohkaista ihmisiä koko sydämestäni menemään sen oman mukavuusalueensa ulkopuolelle toisten mielipiteistä välittämättä. Elämä on liian lyhyt siihen, että miettisit kuinka monta instagram seuraajaa menetät uuden hiustenvärisi johdosta. Tehkää itsellenne rohkeita juttuja ja määrittäkää itse kuka olette ja mitä identiteettiinne kuuluu. Minua ei ainakaan määritä hiusteni väri ja toivon kovasti ettei teitäkään. 

24 kommenttia:

  1. Mun mielestä on surullista, että ihmiset on sanoneet sulle noin. Sun tuka näyttää upeelta niinkun se on mun silmissä aina näyttänyt. Mutta että nää ihmiset ketkä on nostaneet siitä noin ison haloon ni huhhuh... ite oisin varmaan paskaitsetuntosena ihmisenä värjännyt takasin siihen muottiin, missä mua pidetään hyvänä.. tai ken tietää. Mut ei kenelläkään ole toisesta oikeutta sanoa, että sä et ole enää sama ihminen ?!?!? koska nyt sattumalta värjäsit tukkasi aivan erilailla kun on koskaan kukaan nähnyt siis mä oon vaan sanaton tästä :DDDDDDDDD oon pahoillani, että joudut lukemaan tollasta settiä. oot huikee oli ne sitten sateenkaarenväriset tai hillitymmät!

    VastaaPoista
  2. Minun mielestäni olet kaunis, olipa hiusten värisi mikä vain. You do you girl!

    VastaaPoista
  3. Näin noi sun hiukset ekana instassa ja aattelin heti et aika hienoo miten saat nuoki hiukset toimimaan sun tyylin kanssa. Ja tää kirjotus oli kyllä hieno ja täynnä asiaa! Hyvä ja kiitos :)

    VastaaPoista
  4. Mun mielestä on just jees et oot uskaltanu kokeilla jotain "normaalia" ja iha naurettavaa et sun kaverit/blogin lukijat on sanonu jotai negatiivistä sen takia. Näyttää kivalta ja erilaiselta :)

    VastaaPoista
  5. Itse taas tykkään luonnollisuudesta enkä edes meikkaa tai värjää hiuksiani. Joskus ihmettelen, miten iso osa identiteettiä joku ulkonäköjuttu on useimmille ihmisille, koska ei vaikkapa hiusten värjääminen muuta sua ihmisenä ollenkaan. :D Ihan samoja tyyppejä ollaan, oli hiukset sitten pinkit tai ruskeat.

    VastaaPoista
  6. Jännä juttu, sillä kun mä näin instagramista että olit värjännyt ruskeaksi, aattelin sen olevan ihan sun tyylistä, hiustenväri vaihtuu usein ja nyt oli ruskeen vuoro! Näyttää muuten upealta niinkun kaikki muutkin värit sulla päässä! Keep it going girl! <3

    VastaaPoista
  7. Jännä ilmiö miten vaikkapa blogaajien hiuksiin kiinnytään niin paljon, että sitten kun niille jotain tekee saa ihan jumalattomat kasat vihapostia. Aika sairasta tarkemmin mietittynä... Mutta noi sopii sulle yllättävän hyvin, natsaa jotenkin sun naamaan ja ihonväriin! ♥

    VastaaPoista
  8. Ainoa mille tässä asiassa voin sanoa ''hyi vittu'' on nuo ''ystävät'' ja ''kaverit''.
    Tässä taas nähdään keneen voi luottaa ja ketkä pysyy rinnalla.
    Ihan älytöntä ruveta toisen hiusväriä haukkumaan ja sanoa ettet ole enään ''se Nelli''.
    Jos sun ystävät oikeasti tuntis ja hyväksyis sut, niille ei pitäisi olla mitään väliä jos vaihdat hiusväriä tai leikkaat vaikka kokonaan kaljuksi.
    Pidä lippu korkealla!

    VastaaPoista
  9. voin sanoo et oot niitä harvoja ihmisiä, jotka saa minkä tahansa hiusvärin näyttämään hyvältä. älä välitä muitten mielipiteistä, ethä sä ketään muuta varten elä. ite vedin itelleni tänään sivusiilin ja veljen kommentti oli luokkaa hyi sul on lesbohiukset. mut ei mua sen mielipide kiinnosta, tää oli mun hiuskokeiluissa rohkein teko ever ja oon ilone et vedin tän sivusiilin :) pointti oli et don't give a fuck et mitä mieltä muut on, oot cool just tollasena

    VastaaPoista
  10. Musta tuntuu että oot ihan uskomattoman kaunis tolla ruskealla tukalla!

    VastaaPoista
  11. Mun mielestä aivan ihanan väriset noikin. Sä olet selvästi niitä ihmisiä jotka näyttää pirun hyvältä ihan missä tahansa hiusvärissä.

    VastaaPoista
  12. Ruskeilla tai pinkeillä, oot kaunis!
    T. Nyt harmaahiuksinen tyttö.

    VastaaPoista
  13. siis sopii just järkyn hyvin noi hiukset sulle, kuten tosin oon todennut, että sulle taitaa sopia ihan jokaikine hiusväri!

    VastaaPoista
  14. <3 <3 you go girl lots of love ja pusuja sulle ja sun kuontalolle

    VastaaPoista
  15. Aivan kauhean törkeetä kommentoida jonkun hiusvärin vaihdosta "et näytä enää itteltäs"-tyylisillä kommenteilla. Eiköhän se ihminen ihan itse tiedä, mikä näyttää juuri siltä itseltään, jolta sillä hetkellä tuntuu sisimmässä. Oli sulla vaaleenpunaset, blondit tai ruskeahtavat hiukset, oot silti aivan upea.

    En tiedä. Menee usko ihmisiin joskus kun takerrutaan niin kovin johonkin ihan epäolennaisiin seikkoihin ja aletaan lähettelemään vihapostia asiasta joka ei edes heille kuuluisi.

    VastaaPoista
  16. Kiitos paljon kaikille, ootte ihan parhaita <3

    VastaaPoista
  17. Mun mielestä noi hiukset näyttää tosi hyvältä ja raikkaalta sateenkaaren jälkeen, mutta sä vaikutatkin sellaselta ihmiseltä joka pystyy pull of ihan minkä tahansa värin!

    VastaaPoista
  18. Sä oot just sellanen tyyppi, joka näyttää pirun upeelta ihan sama minkä värisissä hiuksissa! Ei kaikkia ihmisiä voi vaan käsittää, toivottavasti et joudu kuulemaan enää mitään tollasta. Mulla on menny hermot tollasiin "ystäviin ja kavereihin" ja jos joku sanoo vaikka, että mulla on ruma juurikasvu niin mää vastaan jotain mitä nyt tuleekaan mieleen, esim että ei nuo sun jenkkakahvatkaan hyviltä näytä. Tai jos joku on silleen ööö mitä sulla on päällä niin mä heitän pallon takas, että no mitä vittu sulla on päällä :D Muutama tyyppi on jo puoliks vähentäny tollasta tyhmää kommentointia kun ne on hoksannu, että eihän tää ookkaan yhtään kivaa kun ne on saanu maistaa omaa lääkettään.....

    VastaaPoista
  19. Noihan on tosi ihanat ja sopii sulle hyvin! Itsekin kannatan kokeilemaan uusia juttuja, muutenhan elämä olisi tosi tylsää. Eikä ne hiukset määritä kuka on. Samaahan vois sitten sanoo vaatteista; sun pitää kulkee tietynlaisissa vaatteissa, että oisit sinä (paitsi kyllähän vaatteita pittää pestä välillä, but maybe you get the point)

    VastaaPoista
  20. Oot upee ihan millasissa hiuksissa tahansa, sano muut mitä sano. Se on aina se oma mieltymys jonka mukaan on mentävä ja ihmiset kehittyy. Toisaalta, oon mäkin saanut kuulla hiukan kommenttia mun nykyään punaisista hiuksista - yleensä ihmiset vaan kehuu, mutta sitten tulee joku joka sanoo että ne vois olla kirkkaammat tai punaisemmat tai kysytään miksen palais siihen ruskeeseen mikä mulla oli ennen. Tykkään mun hiuksista näin ja sitä ei horjuta ihmiset, mutta mietin että miten ne jaksaa aina heittää omaa kommenttiaan sinne väliin - sanoisivat sen edes nätisti jos on aivan pakko :) Asiallinen kritiikki on taas eri asia, mutta oikeasti - kuka jaksaa toisen hiuksista yrittää edes esittää 'asiallista kritiikkiä'. Kukin tyylillään. Aamen.

    Ps. Sun instafeedi on aivan mahtava!

    hanna
    www.hannamariav.com

    VastaaPoista
  21. Kiitos jumalattoman paljon kaikille kommenteista <3

    VastaaPoista
  22. Vai että ripulii..höh eihän nuo hiukset ole edes kokonaan ruskeat,kivat silti:)tais olla aikamonelle järkytys nähdä jollain muulla kuin "crazy"-hiuksilla niin tottuneita niihin ehkä..

    VastaaPoista

finnish & english only
contact: nelli.kentta@hotmail.fi